Historie značek

Seat

Značka Seat vznikla v roce 1991 z původního názvu „Sociedad Española de Automóviles de Turismo“.

1950

Dne 9. května je založena „Sociedad Española de Automóviles de Turismo“, S. A. Základní kapitál činí 600 miliónů peset – jde o ekvivalent zhruba 3.606.000 €. Tou dobou připadá ve Španělsku 3,1 vozu na 1 000 obyvatel. Zemi je třeba motorizovat.

1953

Slavnostní otevření továrny Zona Franca 5. června s 925 zaměstnanci. A přesně tam je 13. listopadu vyroben první model SEAT - SEAT 1400. elegantní a prostorný automobil byl luxusním vozem a také oblíbeným vozem taxi.

Továrna produkovala celkem 5 vozů denně - a brzo nestačila vysoké poptávce.

Růst automobilky rovněž pomohl španělskému trhu - náhradní díly a potřebné součástky se začaly vyrábět ve Španělsku.

1957

27. června je zahájena výroba modelu SEAT 600, a tím začíná masivní éra motorizace ve Španělsku. Jde o odpověď na rostoucí poptávku po ekonomičtějších vozech, dostupných pro sílící střední třídu ve španělské společnosti. Tento model se stává španělským symbolem mobility a svobody. Model se lidově nazývá „pelotilla“, co znamená „míček“.

1963

„Aristokratický“ model 1500 nahrazuje v luxusním segmentu model 1400.

1964

Automobilka otevírá nové ředitelství v Madridu.

1965

SEAT poprvé „symbolicky“ exportuje do jiné země. Do několika letadel jsou naloženy nejnovější modely a odeslány do Kolumbie.

1966

Seat představuje model 850. Je postaven na stejném základě jako model 600, ale nabízí mnohem více prostoru a pohodlí, stejně jako vyšší výkon. Jde o první vůz, který je nabízen ve více verzích – čtyřdveřové, sportovní a jako kabriolet.

1968

Na trh je uveden model 124. Prostorná limuzína s moderním motorem a mírou komfortu, která přesahuje vše, co automobilka dosud vyrobila. Výroba značky SEAT dosahuje hodnoty 1 milionu kusů.

1973

Euforie vyplývající z rapidního růstu je přerušena razantní změnou. Náhlé otřesy na světových trzích v důsledku ropných krizí v letech 1973 a 1977 mají za následek celosvětový rozvrat ekonomiky. Smrt generála Franca v roce 1975 pak znamená důležité změny v politické struktuře Španělska.

Po šestnácti letech končí výroba typického modelu 600, kterého se celkově prodalo 800.000 kusů. Ve stejný rok jsou uvedeny na trh dva nové modely: luxusní 132, který nahrazuje model 1500, a sportovní 1430 - speciální model 1600. Jde o autentické GTI, které vešlo ve známost jako „FU“.

Začíná stavba Centra pro výzkum a vývoj, stejně jako Technického střediska SEAT v Martorellu. Cíl je navrhovat, vyvíjet a vyrábět automobily – a to vše na jednom místě.

1974

Je vyroben dvoumiliontý vůz SEAT a prodej staví SEAT na osmou příčku mezi evropskými automobilkami.

Navzdory hluboké krizi, která postihla celý automobilový průmysl, Seat pokračuje v plánech na rozšíření provozu. Kupuje závod Landaben (Pamplona) a staví centrum náhradních dílů v Martorellu. Je vyroben SEAT s pořadovým číslem 2.000.000.

1975

Technické centrum v Martorellu začíná pracovat. První vůz, který je tu představen, je model 1200 Sport.

1976

Seat vyrábí vůz s pořadovým číslem 3.000.000. Jde o čtyřdveřový model 127. Ve stejný rok je také uveden model 128, který prodáváme pod sloganem „Třikrát SEAT“, aby byly zdůrazněny tři důležité charakteristiky: design, užitnou hodnotu a sportovní charakter.

1977

Další ropná krize otřásá světovou ekonomikou a Seat musí čelit zvýšené konkurenci mezinárodních automobilek vstupujících na španělský automobilový trh.

1979

Seat posiluje výrobní kapacitu spuštěním speciální produkční haly na výrobu převodovek, převodových mechanizmů a diferenciálů v Prat del Llobregat nedaleko Barcelony.

Počinem roku se stává uvedení modelu SEAT Ritmo, inovativního a víceúčelového vozidla, které představuje určitý vzor pro design SEATU v osmdesátých letech.

1980

Seat uvádí model Panda, který se velmi rychle stává nejmódnějším užitkovým vozidlem ve Španělsku. Jeho interiér je velmi jednoduchý a na svou dobu je luxusně vybaven: například snímatelné potahy sedaček, které lze snadno vyprat. Nabídka je rozdělena do několika variant, a tato limitovaná edice se velmi dobře zabydluje na rozjíždějícím se segmentu trhu.

1982

30. září jsou se společností Volkswagen podepsány dohody o průmyslové a hospodářské spolupráci.

1983

Na trh je uveden SEAT Ronda – první model vybavený počítačem řízenou jednotkou, patentovanou pod názvem „Econotronic&pdquo;, která snižuje spotřebu paliva. Ronda je první SEAT, který jde oficiálně na export přes nově vytvořenou síť mezinárodních prodejců.

V tomto roce rovněž uvádí SEAT Fura. Sportovní verze Fura Crono zaznamenává veliký úspěch a stává se základem pro soutěž jediné značky: Copa Fura.

1984

27. dubna opouští první model Ibizy montážní linky továrny Zona Franca. Jde o výsledek spolupráce technologů SEAT a italského návrháře Giugiara, německé strojírenské společnosti Karmann a prestižní německé sportovní automobilky Porsche. Vůz je považován za revoluční záležitost v rámci nabídky SEAT - a rovněž za nejcharizmatičtější vůz v historii značky.

1985

Na trh je uveden SEAT Malaga coby sedanová verze modelu Ronda. Jednou z jeho hlavních předností je neuvěřitelná kapacita jeho zavazadlového prostoru. Tento rodinný vůz se stává bestsellerem v druhé polovině osmdesátých let.

1986

Volkswagen v červnu koupil 51% akcií SEAT a do konce roku zvýšil podíl na 75%. Jedním z cílů je postavení moderní továrny vedle Technického centra v Martorellu.

Vozy SEAT si v Evropě získávají pozornost díky kombinaci lehkého sportovního designu a německé důkladnosti a preciznosti. Do Evropy začíná exportovat v roce 1983 a první prodaný SEAT byl do Nizozemí.

SEAT Marbella je výsledkem transformace Pandy v souladu s novým konceptem nabídky. Stává se z něj velmi oblíbený model, který si okamžité nalézá své stálé místo v začínajícím tržním segmentu.

SEAT začíná vyvážet do Evropy a první prodaný vůz je do Nizozemí.

Je založena sportovní divize - SEAT Sport.

1989

Začíná výstavba továrny v Martorellu.

1990

Volkswagen získává akcie společnosti SEAT ve výši 99,99% základního jmění.

Název Sociedad Espanola de Automóviles de Turismo, S.A. se mění na SEAT, S.A.

Z továrny vyjíždí vůz s pořadovým číslem 8.000.000 a Seat si připisuje nový rekord v roční produkci: více než půl milionu kusů.

1991

Seat Toledo, první model, který byl vyvinut v rámci skupiny Volkswagen Group, je představen na barcelonském autosalónu.

1992

Díky Mezinárodní výstavě 1992 v Seville a XXV. olympiádě v Barceloně se Španělsko ocitá v centru pozornosti. Seat se podílí na olympijském programu: pro potřeby organizátorů a přepravu sportovců a dalších poskytuje flotilu 2.000 vozů – většinou se jedná o SEAT Toledo.

1993

22. února Jeho Veličenstvo král Juan Carlos I slavnostně otevírá továrnu v Martorellu. Začíná výroba nové Ibizy. Je představen model Cordoba.

1995

26. září Jeho královská výsost Princ z Asturias odváží desetimiliontý vůz SEAT (Toledo) z výrobní linky továrny v Martorellu.

1996

Seat při svém debutu vítězí ve World Rally Championship FIA 2L s modelem Ibiza Kit Car. Je představen model Alhambra MPV.

Na ženevském autosalónu je představeno MPV SEAT Alhambra. Za Alhambrou stojí spolupráce značek SEAT, VW a Ford. Vůz je vyráběn v Portugalsku a SEAT tak vstupuje do prudce rostucího segmentu.

50.000 vozů každý rok staví Seat Ibizu ve Španělsku na špičku své třídy. Model je doplněn o verzi Curpa.

1997

Ibiza Kit Car vítězí ve World Rally FIA 2L, a to již podruhé v po sobě následujících letech.

Jsou představeny modely Arosa a Cordoba Vario kombi.

1998

Na autosalonu v Paříži je představeno nové Toledo. Přináší novou a moderní tvář výrobkům značky SEAT.

SEAT představuje Cordobu WRC, která debutuje v nejvyšší třídě World Rally Championship.

SEAT si udržuje vedení v kategorii dvoulitrů třetím po sobě jdoucím světovým titulem pro Ibizu Kit Car.

Po 12ti úspěšných letech končí výroba vozu Marbella - celkově bylo vyrobeno 600.000 kusů. Konec výroby znamená i konec výroby aut v továrně Zona Franca, která byla dosud naším hlavním výrobním centrem.

1999

Je představena nová firemní identita: modrá a bilá je nahrazena kombinací červené a stříbrné.

Veřejnosti je představen nový Seat Leon: první Seat s motorem o výkonu 180 koní, šestistupňovou převodovkou a pohonem všech čtyř kol. Seat vstupuje nejen do největšího segmentu osobních vozů na evropském trhu, ale má ambice stát se nejlepšími – díky špičkové kvalitě a inovativním technologiím.

2000

Představení koncepčního vozidla Salsa společně s uvedením inovovaného návrhu tvaru karosérie pro novou výrobní koncepci značky SEAT.

SEAT slaví své 50. výročí. Jeho Veličenstvo král Juan Carlos I. přijímá vedení společnosti.

Princ z Asturias navštěvuje továrnu v Martorellu. Technické centrum slaví své 25. narozeniny.

Seat představuje nový slogan značky: „SEAT auto emoción“. Ta vyzdvihuje design a sportovní charakter – DNA všech našich vozů.

2001

Na autosalonu v Boloni je vystavena nová Ibiza. Jde o novou generaci nejcharismatičtějšího auta této tovární značky.

Předvedení koncepčního vozidla SEAT Tango. Předvedení nového, vysoce výkonného prototypu Leon Cupra R vyvinutého pobočkou SEAT Sport. Toledo se po přemístění výroby z Bruselu vrátilo na montážní linku továrny v Martorellu.

2002

SEAT se připojuje k Audi a Lamborghini ke skupině Audi Brand Group v rámci nově organizované Volkswagen Group a Dr. Andreas Schleef jmenován prezidentem.

Konkurenční pracovní smlouva podněcuje mladší zaměstnance, aby se připojili ke značce SEAT a zvýšili si kvalifikační úroveň.

Nová Cordoba, odhalená na autosalonu v Paříži, přidává rodinný model k novému typu Ibizy.

SEAT zažívá velmi úspěšný návrat na závodní dráhu s modelem SEAT Leon SuperCopa.

2003

Tento rok začíná zásadními změnami a inovacemi – rodí se SEAT Altea. Prototyp tohoto klíčového vozu je odhalen na frankfurtském autosalonu (IAA), na R+D (reseach + development – výzkum + vývoj). Na úpravu výrobního procesu tohoto modelu bylo uvolněno 582 milionů eur. Citujme Dr. Andrease Schleefa: „Altea znamená začátek nové éry značky SEAT“.

2004

Se světovou premiérou vozu SEAT Altea na autosalonu v Ženevě začíná nová éra značky SEAT.

V březnu se koná v martorellské továrně první Den otevřených dveří. Výrobní závod navštíví více než 41.000 fanoušků značky SEAT.

SEAT Ibiza oslavil 20leté výročí - celkem se vyrobilo přes 3,3 milionu kusů. Modely Ibiza byly obohaceny o nové sportovní verze: FR byl na trh uveden v lednu a CUPRA v červnu. Se 160 koňmi pod kapotou je SEAT Ibiza CUPRA nejvýkonnějším vozem v rodině Seat.

2005

Rok 2005 se nese ve znamení představení nového vozu SEAT Leon, dosud nejsportovnějšího vozu značky. Poprvé byl vůz představen na autosalonu v Barceloně společně se závodní verzí Leon WTCC. Na autosalonu ve Frankfurtu byl představen první vůz nové řady FR (Formula Racing) – Altea FR s motorem 2.0 TDI 170 koní, tedy doposud nejsilnějším dieselovým motorem v historii značky.

<ú>SEAT Sport zažívá velice úspěšnou sezónu v závodech Mistrovství světa cestovních vozů WTCC, vyhrává třetí místo absolutně po historickém úspěchu vozu Leon, který pouhé 2 měsíce po svém nasazení vyhrává závod ve Valencii.

2006

<ú>V roce 2006 Seat otevírá nové ředitelství, čímž centralizuje aktivity v Martorellu, nedaleko Barcelony. Novým prezidentem Seatu se stává Erich Schmitt.

V květnu je na madridském autosalónu představen SEAT Leon FR. V červenci je uveden v Londýně SEAT Leon Cupra, vůz se zatím nejvyšším výkonem. V září je na autosalónu v Paříži představen SEAT Altea XL – rodinný vůz, který stále zachovává základní charakteristiky SEAT – design, výkon a sportovní srdce.

2007

Hned na začátku roku spouští Seat službu SEAT Servis. SEAT Servis spojuje efektivní, celosvětově standardizovaný systém údržby a oprav vozů se všestrannou péčí o zákazníka. Výsledkem jsou spokojení řidiči vozů SEAT po celém světě.

Ve stejném roce SEAT sponzoruje evropské turné zpěvačky Shakiry, nazvané „Oral Fixation“. Součástí sponzorské kampaně je i vůz SEAT Leon CUPRA „Pies Descalzos“, který zpěvačka ve spolupráci se SEAT týmem pomáhala dotvořit. Tento vůz, jediný svého druhu - barva a čalounění jsou výsledkem přání samotné Shakiry - byl představen na autosalónu v Ženevě a následně věnován zpěvaččině nadaci „Pies Descalzos“, která pomáhá potřebným dětem v Kolumbii. Nezapomenutelná kampaň pro SEAT, Shakiru i některé z nejvíce strádajících dětí.

V červenci je slavnostně otevřeno vývojové centrum prototypů PCD (Prototype Centre of Development), které se specializuje na propojení virtuálních a fyzických vývojových stádií prototypů. Toto oddělení staví SEAT na vrchol celého automobilového průmyslu.

V září vyvolává značka pozdvižení na frankfurtském autosalónu IAA Motor Show se svým vysoce originálním konceptem SEAT Tribu a jedním z nejekologičtějších vozů na trhu – SEAT Ibiza Ecomotive. Ve stejném roce rovněž představujeme model Altea Freetrack, první vůz s pohonem 4x4, který spojuje touhu po dobrodružství s uhlazeným vzhledem elegána z velkoměsta.

Na konci roku je v Martorellu otevřeno SEAT Design Centre (SDC), jedno z nejmodernějších a nejlépe fungujících návrhářských center na světě a základ ambiciózní budoucnosti SEATU.

2008

Nový SEAT Ibiza, který je uveden na trh, se podle očekávání stal nezpochybnitelnou vlajkovou lodí značky. S novou Ibizou je představena i Ibiza SC. Krátce poté jsou uvedeny také modely Ibiza CUPRA a Ibiza Ecomotive. Všechny jsou spojením krásy a technologie, a to způsobem u Seatu dosud nevídaným. Ibiza se tím sebe vědomě postavila po bok těch nejmodernějších a technologicky nejvyspělejších vozů na současném trhu. SEAT Ibiza navíc získal nejvyšší možné ohodnocení – 5 hvězdiček v bezpečnostních testech Euro NCAP, což z něj dělá jeden z nejbezpečnějších vozů, které jsou v současné době dostupné. Launchovací kampaň byla podpořena evropským turné tří kamiónů „Jewel Transport Trucks“, které s vozy SEAT Ibiza objíždějí 20 důležitých evropských měst. Široká veřejnost se tak mohla zblízka seznámit s novou superstar nabídky vozidel Seat. Na konci roku je představen SEAT Ibiza Ecomotive - vlivným německým listem „Bild am Sonntag“ byl označen za nejekologičtější vůz na světě. A v říjnu 2008 na trh přichází limuzína SEAT Exeo, první sedan v segmentu B. Premiéra se koná na autosalónu v Paříži.

SEAT se zapisuje do historie automobilového sportu vítězstvím v soutěži World Touring Car Championship (WTCC). Díky flotile vozů SEAT Leon TDI® WTCC tým poprvé přebírá pohár konstruktérů. Francouzský pilot Yvan Muller pak po finálovém závodě v Číně vyhrává i pohár jezdců.


Škoda Chiptuning Certifikát

SkodaChip - úprava s garancí


Doporučujeme: autokoberce