Historie značek
Seat
Značka Seat vznikla v roce 1991 z původního názvu „Sociedad Española de Automóviles de Turismo“.
1950
Dne 9. května je založena „Sociedad Española de Automóviles de Turismo“, S. A. Základní kapitál činí 600 miliónů peset – jde o ekvivalent zhruba 3.606.000 €. Tou dobou připadá ve Španělsku 3,1 vozu na 1 000 obyvatel. Zemi je třeba motorizovat.
1953
Slavnostní otevření továrny Zona Franca 5. června s 925 zaměstnanci. A přesně tam je 13. listopadu vyroben první model SEAT - SEAT 1400. elegantní a prostorný automobil byl luxusním vozem a také oblíbeným vozem taxi.
Továrna produkovala celkem 5 vozů denně - a brzo nestačila vysoké poptávce.
Růst automobilky rovněž pomohl španělskému trhu - náhradní díly a potřebné součástky se začaly vyrábět ve Španělsku.
1957
27. června je zahájena výroba modelu SEAT 600, a tím začíná masivní éra motorizace ve Španělsku. Jde o odpověď na rostoucí poptávku po ekonomičtějších vozech, dostupných pro sílící střední třídu ve španělské společnosti. Tento model se stává španělským symbolem mobility a svobody. Model se lidově nazývá „pelotilla“, co znamená „míček“.
1963
„Aristokratický“ model 1500 nahrazuje v luxusním segmentu model 1400.
1964
Automobilka otevírá nové ředitelství v Madridu.
1965
SEAT poprvé „symbolicky“ exportuje do jiné země. Do několika letadel jsou naloženy nejnovější modely a odeslány do Kolumbie.1966
Seat představuje model 850. Je postaven na stejném základě jako model 600, ale nabízí mnohem více prostoru a pohodlí, stejně jako vyšší výkon. Jde o první vůz, který je nabízen ve více verzích – čtyřdveřové, sportovní a jako kabriolet.
1968
Na trh je uveden model 124. Prostorná limuzína s moderním motorem a mírou komfortu, která přesahuje vše, co automobilka dosud vyrobila. Výroba značky SEAT dosahuje hodnoty 1 milionu kusů.
1973
Euforie vyplývající z rapidního růstu je přerušena razantní změnou. Náhlé otřesy na světových trzích v důsledku ropných krizí v letech 1973 a 1977 mají za následek celosvětový rozvrat ekonomiky. Smrt generála Franca v roce 1975 pak znamená důležité změny v politické struktuře Španělska.
Po šestnácti letech končí výroba typického modelu 600, kterého se celkově prodalo 800.000 kusů. Ve stejný rok jsou uvedeny na trh dva nové modely: luxusní 132, který nahrazuje model 1500, a sportovní 1430 - speciální model 1600. Jde o autentické GTI, které vešlo ve známost jako „FU“.
Začíná stavba Centra pro výzkum a vývoj, stejně jako Technického střediska SEAT v Martorellu. Cíl je navrhovat, vyvíjet a vyrábět automobily – a to vše na jednom místě.
1974
Je vyroben dvoumiliontý vůz SEAT a prodej staví SEAT na osmou příčku mezi evropskými automobilkami.
Navzdory hluboké krizi, která postihla celý automobilový průmysl, Seat pokračuje v plánech na rozšíření provozu. Kupuje závod Landaben (Pamplona) a staví centrum náhradních dílů v Martorellu. Je vyroben SEAT s pořadovým číslem 2.000.000.
1975
Technické centrum v Martorellu začíná pracovat. První vůz, který je tu představen, je model 1200 Sport.
1976
Seat vyrábí vůz s pořadovým číslem 3.000.000. Jde o čtyřdveřový model 127. Ve stejný rok je také uveden model 128, který prodáváme pod sloganem „Třikrát SEAT“, aby byly zdůrazněny tři důležité charakteristiky: design, užitnou hodnotu a sportovní charakter.
1977
Další ropná krize otřásá světovou ekonomikou a Seat musí čelit zvýšené konkurenci mezinárodních automobilek vstupujících na španělský automobilový trh.
1979
Seat posiluje výrobní kapacitu spuštěním speciální produkční haly na výrobu převodovek, převodových mechanizmů a diferenciálů v Prat del Llobregat nedaleko Barcelony.
Počinem roku se stává uvedení modelu SEAT Ritmo, inovativního a víceúčelového vozidla, které představuje určitý vzor pro design SEATU v osmdesátých letech.
1980
Seat uvádí model Panda, který se velmi rychle stává nejmódnějším užitkovým vozidlem ve Španělsku. Jeho interiér je velmi jednoduchý a na svou dobu je luxusně vybaven: například snímatelné potahy sedaček, které lze snadno vyprat. Nabídka je rozdělena do několika variant, a tato limitovaná edice se velmi dobře zabydluje na rozjíždějícím se segmentu trhu.
1982
30. září jsou se společností Volkswagen podepsány dohody o průmyslové a hospodářské spolupráci.
1983
Na trh je uveden SEAT Ronda – první model vybavený počítačem řízenou jednotkou, patentovanou pod názvem „Econotronic&pdquo;, která snižuje spotřebu paliva. Ronda je první SEAT, který jde oficiálně na export přes nově vytvořenou síť mezinárodních prodejců.
V tomto roce rovněž uvádí SEAT Fura. Sportovní verze Fura Crono zaznamenává veliký úspěch a stává se základem pro soutěž jediné značky: Copa Fura.
1984
27. dubna opouští první model Ibizy montážní linky továrny Zona Franca. Jde o výsledek spolupráce technologů SEAT a italského návrháře Giugiara, německé strojírenské společnosti Karmann a prestižní německé sportovní automobilky Porsche. Vůz je považován za revoluční záležitost v rámci nabídky SEAT - a rovněž za nejcharizmatičtější vůz v historii značky.
1985
Na trh je uveden SEAT Malaga coby sedanová verze modelu Ronda. Jednou z jeho hlavních předností je neuvěřitelná kapacita jeho zavazadlového prostoru. Tento rodinný vůz se stává bestsellerem v druhé polovině osmdesátých let.
1986
Volkswagen v červnu koupil 51% akcií SEAT a do konce roku zvýšil podíl na 75%. Jedním z cílů je postavení moderní továrny vedle Technického centra v Martorellu.
Vozy SEAT si v Evropě získávají pozornost díky kombinaci lehkého sportovního designu a německé důkladnosti a preciznosti. Do Evropy začíná exportovat v roce 1983 a první prodaný SEAT byl do Nizozemí.
SEAT Marbella je výsledkem transformace Pandy v souladu s novým konceptem nabídky. Stává se z něj velmi oblíbený model, který si okamžité nalézá své stálé místo v začínajícím tržním segmentu.
SEAT začíná vyvážet do Evropy a první prodaný vůz je do Nizozemí.
Je založena sportovní divize - SEAT Sport.
1989
Začíná výstavba továrny v Martorellu.
1990
Volkswagen získává akcie společnosti SEAT ve výši 99,99% základního jmění.
Název Sociedad Espanola de Automóviles de Turismo, S.A. se mění na SEAT, S.A.
Z továrny vyjíždí vůz s pořadovým číslem 8.000.000 a Seat si připisuje nový rekord v roční produkci: více než půl milionu kusů.
1991
Seat Toledo, první model, který byl vyvinut v rámci skupiny Volkswagen Group, je představen na barcelonském autosalónu.
1992
Díky Mezinárodní výstavě 1992 v Seville a XXV. olympiádě v Barceloně se Španělsko ocitá v centru pozornosti. Seat se podílí na olympijském programu: pro potřeby organizátorů a přepravu sportovců a dalších poskytuje flotilu 2.000 vozů – většinou se jedná o SEAT Toledo.
1993
22. února Jeho Veličenstvo král Juan Carlos I slavnostně otevírá továrnu v Martorellu. Začíná výroba nové Ibizy. Je představen model Cordoba.
1995
26. září Jeho královská výsost Princ z Asturias odváží desetimiliontý vůz SEAT (Toledo) z výrobní linky továrny v Martorellu.
1996
Seat při svém debutu vítězí ve World Rally Championship FIA 2L s modelem Ibiza Kit Car. Je představen model Alhambra MPV.
Na ženevském autosalónu je představeno MPV SEAT Alhambra. Za Alhambrou stojí spolupráce značek SEAT, VW a Ford. Vůz je vyráběn v Portugalsku a SEAT tak vstupuje do prudce rostucího segmentu.
50.000 vozů každý rok staví Seat Ibizu ve Španělsku na špičku své třídy. Model je doplněn o verzi Curpa.
1997
Ibiza Kit Car vítězí ve World Rally FIA 2L, a to již podruhé v po sobě následujících letech.
Jsou představeny modely Arosa a Cordoba Vario kombi.
1998
Na autosalonu v Paříži je představeno nové Toledo. Přináší novou a moderní tvář výrobkům značky SEAT.
SEAT představuje Cordobu WRC, která debutuje v nejvyšší třídě World Rally Championship.
SEAT si udržuje vedení v kategorii dvoulitrů třetím po sobě jdoucím světovým titulem pro Ibizu Kit Car.
Po 12ti úspěšných letech končí výroba vozu Marbella - celkově bylo vyrobeno 600.000 kusů. Konec výroby znamená i konec výroby aut v továrně Zona Franca, která byla dosud naším hlavním výrobním centrem.
1999
Je představena nová firemní identita: modrá a bilá je nahrazena kombinací červené a stříbrné.
Veřejnosti je představen nový Seat Leon: první Seat s motorem o výkonu 180 koní, šestistupňovou převodovkou a pohonem všech čtyř kol. Seat vstupuje nejen do největšího segmentu osobních vozů na evropském trhu, ale má ambice stát se nejlepšími – díky špičkové kvalitě a inovativním technologiím.
2000
Představení koncepčního vozidla Salsa společně s uvedením inovovaného návrhu tvaru karosérie pro novou výrobní koncepci značky SEAT.
SEAT slaví své 50. výročí. Jeho Veličenstvo král Juan Carlos I. přijímá vedení společnosti.
Princ z Asturias navštěvuje továrnu v Martorellu. Technické centrum slaví své 25. narozeniny.
Seat představuje nový slogan značky: „SEAT auto emoción“. Ta vyzdvihuje design a sportovní charakter – DNA všech našich vozů.
2001
Na autosalonu v Boloni je vystavena nová Ibiza. Jde o novou generaci nejcharismatičtějšího auta této tovární značky.
Předvedení koncepčního vozidla SEAT Tango. Předvedení nového, vysoce výkonného prototypu Leon Cupra R vyvinutého pobočkou SEAT Sport. Toledo se po přemístění výroby z Bruselu vrátilo na montážní linku továrny v Martorellu.
2002
SEAT se připojuje k Audi a Lamborghini ke skupině Audi Brand Group v rámci nově organizované Volkswagen Group a Dr. Andreas Schleef jmenován prezidentem.
Konkurenční pracovní smlouva podněcuje mladší zaměstnance, aby se připojili ke značce SEAT a zvýšili si kvalifikační úroveň.
Nová Cordoba, odhalená na autosalonu v Paříži, přidává rodinný model k novému typu Ibizy.
SEAT zažívá velmi úspěšný návrat na závodní dráhu s modelem SEAT Leon SuperCopa.
2003
Tento rok začíná zásadními změnami a inovacemi – rodí se SEAT Altea. Prototyp tohoto klíčového vozu je odhalen na frankfurtském autosalonu (IAA), na R+D (reseach + development – výzkum + vývoj). Na úpravu výrobního procesu tohoto modelu bylo uvolněno 582 milionů eur. Citujme Dr. Andrease Schleefa: „Altea znamená začátek nové éry značky SEAT“.
2004
Se světovou premiérou vozu SEAT Altea na autosalonu v Ženevě začíná nová éra značky SEAT.
V březnu se koná v martorellské továrně první Den otevřených dveří. Výrobní závod navštíví více než 41.000 fanoušků značky SEAT.
SEAT Ibiza oslavil 20leté výročí - celkem se vyrobilo přes 3,3 milionu kusů. Modely Ibiza byly obohaceny o nové sportovní verze: FR byl na trh uveden v lednu a CUPRA v červnu. Se 160 koňmi pod kapotou je SEAT Ibiza CUPRA nejvýkonnějším vozem v rodině Seat.
2005
Rok 2005 se nese ve znamení představení nového vozu SEAT Leon, dosud nejsportovnějšího vozu značky. Poprvé byl vůz představen na autosalonu v Barceloně společně se závodní verzí Leon WTCC. Na autosalonu ve Frankfurtu byl představen první vůz nové řady FR (Formula Racing) – Altea FR s motorem 2.0 TDI 170 koní, tedy doposud nejsilnějším dieselovým motorem v historii značky.
<ú>SEAT Sport zažívá velice úspěšnou sezónu v závodech Mistrovství světa cestovních vozů WTCC, vyhrává třetí místo absolutně po historickém úspěchu vozu Leon, který pouhé 2 měsíce po svém nasazení vyhrává závod ve Valencii.2006
<ú>V roce 2006 Seat otevírá nové ředitelství, čímž centralizuje aktivity v Martorellu, nedaleko Barcelony. Novým prezidentem Seatu se stává Erich Schmitt.V květnu je na madridském autosalónu představen SEAT Leon FR. V červenci je uveden v Londýně SEAT Leon Cupra, vůz se zatím nejvyšším výkonem. V září je na autosalónu v Paříži představen SEAT Altea XL – rodinný vůz, který stále zachovává základní charakteristiky SEAT – design, výkon a sportovní srdce.
2007
Hned na začátku roku spouští Seat službu SEAT Servis. SEAT Servis spojuje efektivní, celosvětově standardizovaný systém údržby a oprav vozů se všestrannou péčí o zákazníka. Výsledkem jsou spokojení řidiči vozů SEAT po celém světě.
Ve stejném roce SEAT sponzoruje evropské turné zpěvačky Shakiry, nazvané „Oral Fixation“. Součástí sponzorské kampaně je i vůz SEAT Leon CUPRA „Pies Descalzos“, který zpěvačka ve spolupráci se SEAT týmem pomáhala dotvořit. Tento vůz, jediný svého druhu - barva a čalounění jsou výsledkem přání samotné Shakiry - byl představen na autosalónu v Ženevě a následně věnován zpěvaččině nadaci „Pies Descalzos“, která pomáhá potřebným dětem v Kolumbii. Nezapomenutelná kampaň pro SEAT, Shakiru i některé z nejvíce strádajících dětí.
V červenci je slavnostně otevřeno vývojové centrum prototypů PCD (Prototype Centre of Development), které se specializuje na propojení virtuálních a fyzických vývojových stádií prototypů. Toto oddělení staví SEAT na vrchol celého automobilového průmyslu.
V září vyvolává značka pozdvižení na frankfurtském autosalónu IAA Motor Show se svým vysoce originálním konceptem SEAT Tribu a jedním z nejekologičtějších vozů na trhu – SEAT Ibiza Ecomotive. Ve stejném roce rovněž představujeme model Altea Freetrack, první vůz s pohonem 4x4, který spojuje touhu po dobrodružství s uhlazeným vzhledem elegána z velkoměsta.
Na konci roku je v Martorellu otevřeno SEAT Design Centre (SDC), jedno z nejmodernějších a nejlépe fungujících návrhářských center na světě a základ ambiciózní budoucnosti SEATU.
2008
Nový SEAT Ibiza, který je uveden na trh, se podle očekávání stal nezpochybnitelnou vlajkovou lodí značky. S novou Ibizou je představena i Ibiza SC. Krátce poté jsou uvedeny také modely Ibiza CUPRA a Ibiza Ecomotive. Všechny jsou spojením krásy a technologie, a to způsobem u Seatu dosud nevídaným. Ibiza se tím sebe vědomě postavila po bok těch nejmodernějších a technologicky nejvyspělejších vozů na současném trhu. SEAT Ibiza navíc získal nejvyšší možné ohodnocení – 5 hvězdiček v bezpečnostních testech Euro NCAP, což z něj dělá jeden z nejbezpečnějších vozů, které jsou v současné době dostupné. Launchovací kampaň byla podpořena evropským turné tří kamiónů „Jewel Transport Trucks“, které s vozy SEAT Ibiza objíždějí 20 důležitých evropských měst. Široká veřejnost se tak mohla zblízka seznámit s novou superstar nabídky vozidel Seat. Na konci roku je představen SEAT Ibiza Ecomotive - vlivným německým listem „Bild am Sonntag“ byl označen za nejekologičtější vůz na světě. A v říjnu 2008 na trh přichází limuzína SEAT Exeo, první sedan v segmentu B. Premiéra se koná na autosalónu v Paříži.
SEAT se zapisuje do historie automobilového sportu vítězstvím v soutěži World Touring Car Championship (WTCC). Díky flotile vozů SEAT Leon TDI® WTCC tým poprvé přebírá pohár konstruktérů. Francouzský pilot Yvan Muller pak po finálovém závodě v Číně vyhrává i pohár jezdců.